امروز: دوشنبه 7 خرداد ماه 1397 مصادف با 28 / 5/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

نگاهی به وضعیت امداد خودروها در ایران

 

مجله مه شکن – شرایطی را در نظر بگیرید که خودرویی با سرنشینانش در نقطه‌ای از یک جاده بیابانی به علت نقص فنی متوقف شده و از شانس بد راننده تردد در این جاده نیز بسیار کم است.

در این حالت او هیچ راهی ندارد جز آنکه به هر وسیله ممکن با یکی از مراکز امدادی تماس بگیرد و تقاضای کمک کند و سپس به انتظار بنشیند تا خودروی امداد از راه برسد. فکر می‌کنید چند درصد چنین رانندگانی این شانس را دارند که یک امداد خودروی باانصاف و درستکار به سراغشان بیاید و احتمالاً در همان محل نقص خودرو را رفع کند و هزینه‌ای مناسب و معقول مطالبه نماید.

انتقادات و اعتراضات مطرح شده از طریق رسانه‌ها و همچنین نقل قول‌های مستقیم افرادی که تجربه این کار را داشته‌اند گویای آن است که عدد فوق به زحمت به 20 تا 30 درصد می‌رسد و  متاسفانه اغلب امداد خودروها عملکردشان مورد رضایت مردم نیست. آمار دقیقی از تعداد شرکت‌ها یا افرادی که طی سال‌های اخیر به این حرفه روی آورده‌اند وجود ندارد و همینطور معلوم نیست آنها زیر نظر کدام سازمان یا ارگان رسمی کشور فعالیت می‌کنند، و همین موضوع به بدبینی مردم نسبت به کار امداد خودروها دامن زده است.

شگرد و روش بسیاری از امداد خودروها برای گرفتن پول بیشتر از مردم تقریباً یکسان است و در بیشتر مواقع با عنوان کردن اینکه خودرو شما نیاز به بررسی و رفع عیب در تعمیرگاه دارد، آن را بکسل کرده و با اخذ هزینه‌ای دلخواه راننده را به تعمیرکاری می‌سپارند که در بیشتر مواقع از قبل با او هماهنگی شده است.

حالا این تعمیرکار چگونه با راننده مستأصل برخورد کند و چه هزینه‌ای روی دستش بگذارد خدا می‌داند. تعمیرکاران خودرو می‌گویند معمولاً عیب‌هایی که به طور ناگهانی و اتفاقی در موتورخودرو به وجود می‌آید و منجر به خاموش شدن آن می‌شود (به جز پاره شدن تسمه تایم) معمولاً با سیستم برق خودرو مرتبط است و راننده یا مکانیک سیار یک امداد خودرو باید بتواند آن را در محل رفع کند تا نیازی به بکسل کردن خودرو و بردن آن به تعمیرگاه نباشد. به عنوان مثال در خودرو پراید جعبه کوچکی درست زیر کاپوت و گلگیر سمت راننده وجود دارد که دارای سه سیسم دو سوکته است و چنانچه سیم وسطی به دلیل شل شدن سوکت‌ها و یا درآمدن آن عمل نکند، خودرو خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود. جالب است که دیده شده برخی از امداد خودروها با درآوردن عمدی این سیم کوچک شرایطی را به وجود می‌آورند که راننده از همه جا بی‌خبر مجبور شود پیشنهاد راننده امداد خودرو برای انتقال به تعمیرگاه و پرداخت هزینه نقل و انتقال را بپذیرد.

البته همانطور که اشاره شد همه ا مداد خودروها مرتکب چنین کارهایی نمی‌شوند و تعداد زیادی از آنها واقعاً امدادرسان و درستکار هستند و در شرایط دشوار به کمک مردم می‌شتابند.

با توجه به حجم روز افزون تردد خودروها در شهرها و جاده‌ها و افزایش درخواست های امدادی، پیشنهاد می‌کنیم که سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو، سازمان راهداری، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سایر مراکز مسئول با ورود جدی به بحث امداد خودروها و بررسی عملکرد آنها؛ اولاً درمورد صلاحیت و مجاز بودن اینگونه خودروها کنترل و نظارت دقیق‌تری داشته باشند و ثانیاً با صدور نرخ نامه معین و مصوب و مجبور کردن امداد خودروها به نشان دادن این نرخ نامه به رانندگان خودروهای در راه مانده، به وضعیت این بخش سر و سامان بخشند. دوستی می‌گفت اگر امداد خودروها کار بلد و باانصاف باشند مانند فرشته نجاتند و اگر نابلد و بی‌انصاف، شاید بتوان آنها را به راهزنان سرگردنه تشبیه کرد.

انتهای پیام/                                                     ابراهیم یزدانی: مدیرمسئول

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند