امروز: چهارشنبه 2 اسفند ماه 1396 مصادف با 21 / 2/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

حال قطعه سازان خیلی خراب است

 

 

 

مجله مه شکن - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: هشدارهای لازم را به معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت نیز داده‌ایم که اگر روند کنونی ادامه داشته باشد باید انتظار ورشکسته شدن کارخانجات قطعه سازی و لشگر بیکاری ۵۵۰ هزار نفری را داشته باشند.

آرش محبی‌نژاد که با ایلنا گفتگو کرده؛ با بیان اینکه این انجمن امروز برای قطعه‌سازان و کارگرانی که مشغول به این کار هستند اعلام وضعیت قرمز می‌کند، گفت: با اضافه شدن استانداردهای ۲۲گانه جدید که مجموع استانداردهای خودرو را به ۸۵ رساند، باعث می‌شود بسیاری از خودروهای تولید داخل که عمق قطعه‌سازی داخلی آن بیش از ۶۰ درصد است همانند پراید و پژو‌ و حتی ال نود، ساندرو و... متوقف شود.

محبی‌نژاد گفت: ما این استانداردها را قبول داریم و این را حق هر ایرانی می‌دانیم که از خودروی باکیفیت استفاده کند؛ اما موضوع این است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. خودروهایی مانند ساندرو، ال۹۰ و مزدا ۳ با تغییرات کوچکی این استانداردها را پاس می‌کنند؛ اما آیا شورای رقابت اجازه افزایش  قیمت این خودروها را می‌دهد. این در حالی است که همه دنیا قبول دارد که کیفیت هزینه دارد و اگر کیفیت بالا برود قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند. موضوع دیگر این است که اگر قیمت‌ها هم بالا برود مردم توان خرید ندارد.

وی افزود: سیاستگذار و سازمان استاندارد اصلاً در این خصوص متوازن عمل نکرده است و فقط به فکر اعمال بخشنامه های استاندارد بوده؛ اما در نهایت نتیجه آن می‌شود که یا باید از این بخشنامه  عقب‌نشینی کنند و یا شاهد ورشکستگی قطعه‌سازان باشند و یا اینکه به فوریت به دنبال تامین زیرساخت‌ها برود. در واقع سازمان استاندارد و سیاستگذاران مسئول بیکاری ۵۵۰ هزار نفر از کارگرهای صنعت قطعه سازی خواهند بود چون بدون مهیا کردن زیر ساخت فقط یک دستور العملی را صادر کردند.

محبی نژاد افزود: امروز مهم ترین چالش قطعه‌ساز ما تولید قطعه ارزان است چون خودروساز نمی‌خواهد قیمت خرید خود را افزایش دهد. از طرف دیگر قیمت مواد اولیه ۲۵ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است. این وسط قطعه‌ساز با چه انگیزه‌ای می خواهد تولید با کیفیت داشته باشد. اگر از کیفیت کم کنند تا قیمت ارزان شود ضرر به مردم می‌رسد. ما نمی‌دانیم این چه منطقی است که شورای رقابت برای خودش اینطور قیمت‌گذاری می‌کند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان ادامه داد: از سوی دیگر هفته گذشته نیز اعلام شد تعرفه واردات خودرو تا ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ اما تعرفه CKD (قطعات منفصله) و قطعات تغییری نکرده است این یعنی دولت اجازه می‌دهد که قطعه وارد شود. هیچ جای دنیا تعرفه واردات خودرو و قطعه اینقدر ناهماهنگ نیست. من باز هم می‌گویم که دولت در سال ۹۷ چالش بزرگی را در صنعت قطعه‌سازی پیش‌روی دارد و باید تصمیماتی که اتخاذ می‌کند با این نگاه باشد که ۵۵۰ هزار نفر مشغول کار کردن در این صنعت هستند.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند