امروز: چهارشنبه 2 آبان ماه 1397 مصادف با 24 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

بده بستان خودرو سازان و قطعه سازان در دنیا

مجله مه شکن: در سال ۲۰۰۸ و در بحبوحه بحران اقتصادی جهان، خودروسازان آمریکایی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بودند و نمی‌توانستند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. این شرایط قطعه‌سازان بسیاری را به ورطه ورشکستگی کشاند و هزاران نفر را در آستانه از دست دادن مشاغل خود قرار داد.

در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ دو شرکت جنرال موتورز و کرایسلر از دولت آمریکا درخواست کمک مالی کردند. معاون خزانه‌داری آمریکا به دو شرکت فرصتی سه ماهه داد تا طرح احیای شرکت خود را تهیه کرده و نشان دهند چگونه با دریافت وام می‌توانند به شرکت‌هایی سودده و دارای توجیه اقتصادی تبدیل شوند. هر دو شرکت با ارائه طرح مورد نظر موفق به دریافت وام شدند. مبلغ درخواست اولیه شرکت‌ها ۱۴ میلیارد دلار بود، اما براساس طرح‌های ارائه شده در مجموع ۱۷ میلیارد دلار وام به این دو خودروساز پرداخت شد. این کمک دولتی منجر به حفظ صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی آمریکا شد.

خودروسازان خوش‌حساب

در این کشور وضعیت همکاری خودروسازان با قطعه‌سازان به‌طور مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج این بررسی‌ها به صورت سالانه در گزارشی با عنوان «شاخص ارتباط کاری خودروسازان با قطعه‌سازان» منتشر می‌شود. در این بررسی‌ها ملاک‌های متعددی چون پرداخت به موقع مطالبات، ارتباط شفاف و تقبل زیان سفارش‌های لغو شده مورد توجه قرار می‌گیرند و خودروسازان بر اساس این ملاک‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. قطعه‌سازان ترجیح می‌دهند با خودروسازانی همکاری کنند که در این مطالعه رتبه بهتری کسب می‌کنند. مکان‌های نخست در این رده‌بندی به‌طور سنتی به خودروسازان ژاپنی اختصاص می‌یابد، در سال ۲۰۱۷ نیز شرکت‌های تویوتا و هوندا در جایگاه‌های اول و دوم قرار گرفتند. شرکت‌های جنرال موتورز، فورد، فیات کرایسلر و نیسان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

تجربه تلخ هیوندایی در سال گذشته میلادی

در سال ۲۰۱۷ شرکت خودروسازی هیوندایی کره‌جنوبی در نتیجه تنش‌های سیاسی با از دست دادن سهم بازار و افت فروش بی‌سابقه‌ای مواجه شد. تعویق در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان چینی سبب شد قطعه‌سازان از دادن قطعات مورد نیاز سر باز زنند و تولید را در این کارخانه متوقف سازند. با پرداخت بدهی‌های معوقه، روند تامین قطعات و تولید خودرو در این کارخانه پس از وقفه دو ماهه از سر گرفته شد.

و اما کشور عزیزمان ایران...

بدهی خودروسازان به سازندگان قطعه کشور هر روز وضعیت بغرنج تری پیدا می‌کند، این در شرایطی است که با نزدیک شدن روزهای آخر سال و عدم بازپرداخت بخش اعظم بدهی‌ها، پیش‌بینی می‌شود تولید در سال آینده متاثر از وضعیت موجود قرار بگیرد.

در حال حاضر بدهی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به قطعه‌سازان بیش از ۶هزارمیلیارد تومان برآورد شده که در صورت عدم پرداخت آن، به‌طور حتم چرخ قطعه‌سازی کشور کندتر خواهد چرخید. هر چند خودروسازان از ابتدای سال‌جاری در تولید خودرو روند افزایشی داشتند و با فروش محصولات تولیدی نقدینگی زیادی وارد شرکت‌های خود کرده‌اند اما تعلل در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان هم‌اکنون این صنعت را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. در این بین به نظر می‌رسد قطعه‌سازان کوچک‌تر بیشتر دچار آسیب شوند، قطعه‌سازان بزرگ نیز چاره‌ای جز پذیرش شرایط موجود ندارند.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند