امروز: چهارشنبه 24 مرداد ماه 1397 مصادف با 15 / 8/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

ادغام خوب است؛ «فرهنگ شراکت» در ایران ضعف دارد

 

مجله مه شکن - نماینده قطعه سازان اصفهان اخیرا به طرح ادغام قطعه سازان خودرو که از سوی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) اعلام شده است؛ واکنش نشان داد و این طرح را اشتباه خواند. در این مورد شاید از جهاتی حق با وی باشد، چرا که تجربه های قبلی نشان می دهد بحث ادغام شرکت ها یا موسسات تولیدی و کشاورزی در یکدیگر با وجود سر و صدای زیاد یا اصلا اجرا نشده و یا نتایج موردنظر را در پی نداشته است.

اما واقعا نمی توان به صراحت گفت که ادغام واحدهای صنعتی کوچک نظیر قطعه سازان در یکدیگر و یکپارچه سازی فعالیت صنایع همگن بی فایده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، شرکت های خودروسازی در یکدیگر ادغام شده و مجموعه های بزرگی را به وجود آورده اند که هر کدام از آنها هم اکنون به عنوان یک غول صنعتی خودروسازی در جهان مطرح هستند.

بر اساس یک آمار 13 شرکت بزرگ خودروسازی در جهان 54 شرکت کوچک تر را زیر پوشش خود دارند و از این طریق علاوه بر جلوگیری از اتلاف سرمایه و پراکندگی زیاد در تولید، نوعی همگونی و هماهنگی در صنعت پرسود و پر طرفدار خودرو به وجود آورده اند.

علاوه بر این؛ باید از «تی یر وان»ها و «تی یر تو» ها به عنوان تامین کنندگان قطعات خودروسازان بزرگ جهان نام برد که عملا از ترکیب و ادغام شرکت های کوچک قطعه سازی و عرضه کنندگان به وجود آمده اند و نیازهای خودروسازان معتبر جهان را تامین می کنند.

به نظر می سد در ایران متاسفانه بزرگترین مشکل قطعه سازان خودرو کمبود یا نبود نقدینگی و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات فنی برای تولید قطعه است و به همین دلیل است که هر از چندگاهی از سوی دستگاه‌ها و سازمان های ذیربط برنامه‌هایی برای رفع این دو مشکل بزرگ از جمله طرح ادغام قطعه سازان اعلام می شود.

همین الان کاری که ایکاپ در مورد گردآوری حدود 50 شرکت قطعه سازی برای تولید قطعات مورد نیاز ساخت خودرو مشترک ایرا و فرانسه انجام داده؛ نوعی ادغام غیر رسمی قطعه سازان ایرانی محسوب می شود که سبب افزایش توان و ظرفیت تولید آنها شده است. تنها نکته اصلی این است که بحث ادغام واحدهای کوچک صنعتی در ایران باتوجه به فرهنگ کار و سنت های رایج در بین تولیدکنندگان و همچنین عرضه کنندگان کالا باید با مطالعه و تحقیق کامل، برنامه ریزی دقیق؛ آینده نگری مبتنی بر واقعیات و پیش بینی های درست و منطقی صورت گیرد و از تجربه های موفق در سایر کشورها نیز استفاده شود.

یکی از مزایای طرح ادغام یا جوینت شدن شرکت های قطعه سازی خودرو در ایران این است که اگر بتوانند قطعات باکیفیت و دارای استاندارد بین المللی و قیمت مناسب تولید کنند، افزایش صادرات قطعه به خارج از کشور دور از انتظار نیست.

کشور ترکیه با درپیش گرفتن همین راه اکنون به یکی از کشورهای مطرح در تولید و صادرات قطعات خودرو و عمدتا ماشین آلات و وسایل نقلیه سنگین تبدیل شده است.

در پایان باید به این نکته باید اشاره کرد که اظهارات نماینده قطعه سازان اصفهان احتمالا یا از روی کم اطلاعی و ضعف دانش فنی ایشان است یا بدبینی زیاد نسبت به موضوع ادغام قطعه سازان باتوجه به سوابق ذهنی و شرایط قبلی کشور!!

                ابراهیم یزدانی -  مدیرمسئول مجله مه شکن

 

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند