امروز: سه شنبه 1 خرداد ماه 1397 مصادف با 22 / 5/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

وقتی گیربکس عیب پیدا می‌کند

 

مجله مه شکن - بعد از موتور، گیربکس مهمترین مجموعه در خودرو به حساب می آید که برای نگهداری از آن باید دقت لازم را داشت. خرابی گیربکس می تواند مشکلات و هزینه های زیادی را برای راننده تحمیل کند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

جا نرفتن دنده

امکان وقوع این مشکل در هر مرحله‌ای وجود دارد و چه در حین شروع حرکت و چه در هنگام تعویض دنده و در سرعت‌های بالاتر، چنین مشکلی می‌تواند نشات گرفته از پایین بودن فشار روغن، ویسکوزیته نامناسب آن ضعیف شدن دیسک و صفحه و یا حتی کلاچ باشد.

 

  بوی سوختگی

حس کردن بوی سوختن روغن گیربکس، به اندازه عطر خودش شیرین نیست و خبر از بروز مشکلی چون داغی شدید گیربکس شما می‌دهد؛ چراکه تنها وظیفه این روغن، کاهش اصطکاک قطعات متجرک درون این سیستم نیست و نقش یک خنک کننده را نیز ایفا می‌کند. هرچند که بعضی گیربکس‌ها، از مینی رادیاتوری نیز بهره می‌برند که برای خنک کردن این مایع تعبیه شده است و احتمال بروز مشکل را به حداقل می‌رساند. با این وجود، پایین بودن سطح روغن و یا استفاده از روغن نامرغوب، می‌تواند سبب بروز مشکلاتی این چنینی شود.

قابل یادآوری است؛ رنگ قرمز، شفافیت و بوی شیرین، از نشانه‌های روغن گیربکس اتوماتیک مناسب است.

 

صدای طبیعی گیربکس

همه ما صدای خاص گیربکس در هنگام تعویض دنده را شنیده ایم و با آن آشنا هستیم. بنابرین هرگونه صدایی متفاوتی، به راحتی تشخیص داده می‌شود و لازم است که مورد توجه قرار بگیرد.

وجود چنین صدایی هم به مانند مشکلات قبلی، می‌تواند ناشی از روغن گیربکس باشد و احتمالا با چک کردن آن برطرف می‌شود. پس به یاد داشته باشید که تها روغن موتور نیست که تنوع بالایی در بازار دارد و لازم است که در انتخاب روغن گیربکس مناسب نیز، دقت کافی نشان دهید و تا از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید.

آیا تا بحال شده است که دنده خودروی شما از جایش در برود؟!

گیربکس‌ها به گونه‌ای تنظیم شده اند که در دنده تنظیم شده توسط شما باقی بمانند و یا اینکه به دستور کامپیوتر و بر اساس دور موتور، تعویض شوند. بنابرین در رفتن خودبخود دنده، یک اتفاق نامعمول است و دلایل خاص خود را دارد.

 

کلاچ شل

چنین مشکلی بیشتر در گیربکس‌های دستی به وقوع می‌پیوندد و عبارت است از عدم آزاد شدن صفحه کلاچ علیرغم فشار دادن پدال آن توسط راننده. بدین ترتیب راننده نمی‌تواند دنده عوض کند؛ چراکه کلاچ آزاد نشده است و همچنان در امتداد موتور می‌چرخد. چنین حالتی از طریق صدای “خر خر” و خورد شدن ناشی از عدم جا رفتن دنده، قابل تشخیص است.

هرچند که خوشبختانه در بسیاری از موارد مشکل چندان جدی نیست و هزینه زیادی در پی ندارد یا اینکه اقلا در مقایسه با سایر مشکلات گیربکس، بی اهمیت است؛ چراکه در اکثر موارد، مشکل در پدال کلاچ است. پدال کلاچ هم همانند هر قطعه دیگری، به مرور فرسوده می‌شود که پارگی و عملکرد نامناسب کابل و اتصالات آن را در پی دارد. بدین ترتیب وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ زیاد آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار نخواهد داشت.

 

 چک کردن چراغ‌های هشدار

لازم است که توجه کافی به چراغ‌های هشدار نشان دهید. روشن شدن چراغ هشدار موتور، یکی از نشانه‌های وجود مشکل در گیربکس شماست. هرچند که همیشه چنین نیست و می‌تواند دلایل بی ارتباط با گیربکس نیز داشته باشد. ولی بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید.

 

 خرخر کردن یا لرزیدن

واکنش گیربکس دستی و خودکار در برابر بروز هرگونه اختلالی متفاوت است. همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، شنیده شدن صدای “خر خر” به هنگام تعویض دنده در گیربکس دستی، خبر از وجود مشکلی می‌دهد که یا در گیربکس است و یا به کلاچ مربوط می‌شود و در هر دو صورت هم نیاز به بررسی دارد.

ولی در گیربکس‌های اتوماتیک، این صدا کمتر به گوش می‌رسد و لرزشی نامعمول در حین نعویض دنده، نشانه عملکرد نادرست گیربکس یا بخش‌های مربوط به آن است. بنابرین در صورت حس کردن هرگونه لرزشی به هنگام تعویض دهنده، به یک تعمیرکار مراجه کنید و معایب احتمالی را برطرف سازید.

 انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند