امروز: پنجشنبه 22 آذر ماه 1397 مصادف با 13 / 12/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

چه لنتی برای ماشین مان بخریم؟

 

 

مجله مه شکن - ترمز یکی از حساس ترین قسمت های خودرو است که هرگونه اشکال و نقص در سیستم آن می تواند خطر آفرین باشد. مهمترین قطعه سیستم ترمز هم لنت آن است که پس از مدتی باید تعویض شود. در این مطلب با انواع لنت ترمز و تفاوت انواع سیستم های ترمز آشنا می شوید.

 

لنت‌های پرچی و یا چسبی

تمام لنت‌های ترمز جهت ایجاد اصطکاک نیاز به یک لایه نرم تر روی لایه فلزی خود دارند، سازندگان لنت ترمز به دو روش این اصطحکاک را ایجاد می‌کنند یا با چسبانیدن یا پرچ کردن این کار را انجام می‌دهند، تا کنون هیچ روش بهتری، جایگزین این دو روش نشده است. لنت‌های ترمز به مرور زمان با ترمز گرفتن زیاد تمام می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. لنت‌های ترمز به نحوی طراحی شده‌اند که وقتی رو به پایان باشند، صدای سوت و یا جیغ مانندی از سمت آنان شنیده می‌شود که این نشان دهنده آن است که لنت‌های ترمز باید عوض شوند. اگر در هنگام شنیدن این صداها، لنت‌ها را عوض نکنید؛ به مرور زمان قسمت های فلزی لنت با دیسک ترمز تماس پیدا می‌کند و باعث شکسته شدن کفشک‌های ترمز و یا خط افتادن دیسک‌های چرخ می شوند که می‌تواند بسیار خطرناک و گاها پر هزینه باشد.

لنتی بخرید که به درد ماشین‌تان بخورد

از جمله نکاتی که در انتخاب لنت مهم هستند می توان به این موارد اشاره کرد: رانندگی در منطقه کوهستانی، شرایط آب وهوایی، الگوی ترافیکی مسیر رفت و آمد، حمل کاروان و یا تریلر با ماشین، رو به‌رو شدن با چاله‌های آب و...  به عبارت دیگر؛ اینکه شما عمدتا در چه مسیرهایی تردد می کنید، در انتخاب نوع لنت تاثیر دارد.

جنس لنت‌های ترمز

در بازار لنت‌های ترمز در انواع مختلف همچون مواد آلی، مواد نیمه فلزی، مواد فلزی و سرامیکی عرضه می‌شوند. قبل از خرید لنت ترمز مهم است که مواد به کار رفته در ساخت لنت‌های ترمز را در نظر داشته باشید.

 

انواع لنت 

لنت‌های ارگانیک: برخی لنت‌های ساخته شده برای ماشین‌ها از مواد آلی هستند، این نوع لنت‌ها با سایر اجزای ترمز همخوانی خوبی دارند و می‌توان از آن برای کارهای سبکی که ماشین‌ها انجام می‌دهند، بهره برد. اما وقتی ماشین شما به یک تریلر و یا کاروان وصل باشد و در مسیرهای طولانی رفت و آمد داشته باشید، این ترمز نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد. علاوه بر این‌ها در هنگام برخورد با آب، وقتی با این گونه لنت ترمز می‌کنید، توان کمی برای توقف ماشین دارند.

لنت‌های نیمه فلزی: بهتر است این گونه لنت‌ها را نیمه فلزی بنامیم، چرا که در آن از یک کامپوزیتی از فلزات نرم برای اصطحکاک تعبیه شده است که قدرت ترمز کردن را افزایش می‌دهد. با این وجود، روتورها یا درام‌ها این نوع لنت‌ها کمی زودتر از لنت‌های اورگانیکی از بین می‌روند، اما در کل انتخاب خوبی است.

لنت‌های فلزی: این نوع لنت از کیفیت و بهره‌ وری بالایی برخوردار است، اما قیمت‌شان کمی گرانتر بوده و در ضمن روتور و درام‌ها در این نوع زودتر از لنت‌های نیمه فلزی از بین می روند.

لنت ترمزهای سرامیکی: این نوع لنت ترمز به مراتب گرانتر از سه نوع قبلی است، اما از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و مدت زمان گارانتی این گونه لنت‌ها نیز بیشتر است. لنت‌های سرامیکی در دمای بالا کارایی خوبی دارند و این مورد بیشتر برای ماشین‌های پرتحرک مسابقه‌ای خوب است. اما این نوع لنت ها وقتی سرد و یا مرطوب باشند، اصلا کارایی خوبی ندارند و ترمز ضعیفی را ارائه می‌دهند.

 

از قسمت های دیگر ترمز غافل نشوید

فقط نو و سالم بودن لنت‌ها برای گرفتن ترمز کافی نیست. شما باید از کارایی درام و روتورها و دیگر بخش‌های سیستم ترمز مطمئن باشید که دچار نقص نشده باشند. زیرا سیستم ترمز یکپارچه بوده و اگر بخشی از آن دچار مشکل شود، ممکن است، در تمام سیستم اختلال ایجاد کند. این امر بسیار ضروری است که در هنگام عوض کردن لنت‌های ترمز حتما روغن ترمز جدید، جایگزین روغن ترمز قدیمی شود. هر ماده شیمیایی و غیر شیمیایی در یک مدت زمان خاص کارایی مفیدی دارد، حتما زمان عمر مفید روغن ترمز را در نظر داشته باشید.

 

فرق ترمزهای عقب و جلو

لنت ترمزهای چرخ‌های عقب و جلوی ماشین با هم تفاوت دارند. لنت ترمزهایی که برای چرخ های جلو تعبیه شده با یک صفحه دیسکی صاف که با چرخ‌های جلو به طور مستقیم در ارتباط است، درگیر می باشد و به آنها ترمزهای دیسکی می‌گویند. اما کفشک‌های ساخته شده، برای چرخ‌های عقب اغلب روی محور عقب درون یک کاسه که چرخ‌ها روی آن سوار هستند، قرار می‌گیرند. به این نوع ترمزها، ترمزهای کاسه‌ای می‌گویند. این نوع سیتم بیشتر در محور عقب اتومبیل‌ها و کامیون‌ها یافت می‌شود. ترمزهای کاسه‌ای قطعات ریز بیشتری دارند و تعمیرشان هم مشکل‌تر است، ولی تولیدشان کم هزینه‌تر است و از مکانیسم ساده‌ای نسبت به ترمزهای دیسکی برخوردار هستند. در رانندگی‌های پرتنش بیشتر فشار ترمز ماشین روی ترمزهای جلو است، از این برای جلوگیری از ترمز کردن‌های اضافی از ترمز دستی استفاده می‌کنند.

 

چرا ترمزهای دیسکی ؟!

ترمزهای دیسکی در جلوی وسیله نقلیه فشار بیشتری را نسبت به ترمزهای عقب متحمل می شوند، در نتیجه آنها باید با کیفیت بالاتری ساخته شوند تا کارایی بیبشتری از خود نشان دهند. اولین نمونه از ترمزهای دیسکی توسط طراحان خودرو و طراحان هواپیما ساخته شد. آن‌ها می‌خواستند بهترین راه برای کاهش سرعت ماشین، بدون سوزاندن لنت‌های ترمز را تجربه کنند. بعد از مدتی این فناوری روی خودروهای سواری که به صورت تجاری تولید می‌شدند، پیاده شد و با این روش میزان ساییده شدن و بریدن ترمزها را کاهش یافت.

از آنجایی که محور عقب خودروها در هنگام ترمز فشار کمتری را تحمل می‌کند، از این روی سعی کرده‌اند که ترمزهای ارزانتری هم چون ترمزهای کاسه‌ای را برای محورهای عقب در نظر بگیرند. با این حال، خودروهای پیشرفته‌تر و کامیون‌های سنگین‌تر، به دلیل قابلیت برتر در ترمزگیری، معمولا دارای ترمزهای دیسکی در هر دو محور (جلو و عقب) هستند. ترمزهای دیسکی گرما را کمی بهتر از ترمزهای کاسه‌ای از خود عبور می‌دهند. این بدان معنی است که کارایی‌شان نسبت به ترمزهای دیسکی در شرایط گرمای زیاد بهتر است. علاوه بر این‌ها ترمزهای دیسکی در محیط خیس و یا داغ کارایی بیشتر نسبت به ترم‌های کاسه‌ای از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند