کد خبر:
2165
تاریخ خبر:
1396/10/26 12:33:20
سوپاپ در موتور خودرو چه نقشی دارد؟
مجله مه شکن: پیشرانههای خودرو (موتور) که قلب تپنده هر اتومبیل محسوب میشوند در چند سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده و طراحان و مهندسان صنعت خودروسازی به دنبال استفاده از فناوریهای جدید در این بخش هستند تا بتوانند به نسبتی پایدار و مناسب در مورد مصرف سوخت و تولید نیرو برسند.
در موتور یک خودرو قطعات و اجزای زیادی وجود دارد که کارکرد منظم و منسجم آنها باعث ایجاد نیرو و به حرکت درآمدن خودرو میشود. یکی از این قطعات حساس سوپاپ است که در صورت بروز هرگونه نقصی در آن باعث برهم خوردن تنظیم موتور میشود.
وقتی صحبت از مصرف سوخت خودروها میکنیم، بحث کنترل و هدایت سوخت به موتور پیش میآید و در اینجا است که قطعهای به نام سوپاپ اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.
اگر بخواهیم به زبان ساده سوپاپ را تعریف کنیم باید بگوییم، سوپاپ قطعهای است که مانند یک دریچه سوخت را به داخل سیلندرهای موتور تزریق و دود یا هوا را از داخل سیلندرها خارج و به مخزن یا همان اگزوز هدایت میکند.
به طور کلی سوپاپ در موتور خودروها به دو شکل سوپاپ گاز و سوپاپ دود یافت میشود. سوپاپ گاز، سوپاپی است که انرژی یا سوخت مصرفی خودرو با استفاده از آن وارد سیلندرهای موتور میشود. سوپاپ دود هم سوپاپی است که موتور خودروها با بهرهگیری از آن دود بوجود آمده در فرایند مصرف سوخت را از موتور خارج میسازد.
سوپاپ گاز از قطر بیشتری برخوردار است و به دلیل جریان داشتن آب در کنار این سوپاپها، همیشه از سوپاپهای دود دمای پایینتری دارند. سوپاپ گاز در موتور، با فرایند مصرف سوخت و احتراق تماس مستقیم ندارد و همین امر باعث شده است این سوپاپها از فرسایش کمتری برخوردار باشند.
در خودروهای امروزی سوپاپهای گاز از دهانهای با زاویه ۴۵ درجه بهره میبرند که باعث میشود جریان هوا سریعتر به داخل سیلندرها وارد و فرایند احتراق با سرعت بیشتری انجام شود. سوپاپ شامل سه قسمت بشقابک یا همان سر سوپاپ، ساق و انتهای ساق است و معمولا در سوپاپهای گاز، انتهای ساق تیزتر است و باعث میشود ساق سوپاپ گاز بلندتر دیده شود؛ این تغییر شکل به دلیل آسانتر کردن انتقال جریان هوا است.
طبق یک قاعده کلی، برای هر سیلندر حداقل دو سوپاپ مورد نیاز است، یکی سوپاپ گاز و دیگری سوپاپ دود؛ اما بسیاری از خودروسازان برای تقویت قوای موتور و تولید نیروی بیشتر برای هر سیلندر ۴ سوپاپ در نطر میگیرند، دو سوپاپ گاز و دو سوپاپ دود، در این حالت جریان تزریق سوخت و خروج دود از موتور سریعتر و با حجم بیشتری انجام میپذیرد که در نهایت باعث افزایش قدرت موتور خودرو میشود.
معمولاً موتورهای ۱۶ سوپاپ، ۴ سیلندری هستند که به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ گاز و ۲ سوپاپ دود وجود دارد اما موتورهایی که دارای ۲۴ سوپاپ هستند امروزه به دو شکل یافت میشوند؛ نوع اول ۸ سیلندرند که هر یک ۲ سوپاپ گاز و ۲ سوپاپ دود دارند و نوع دوم که اغلب در خودروهای پر قدرت به کار میروند دارای یک موتور ۱۲ سیلندرند و هر موتور به صورت استاندارد ۱ سوپاپ گاز و ۱ سوپاپ دود دارد.
انتهای پیام/