امروز: چهارشنبه 2 آبان ماه 1397 مصادف با 24 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها

مجله مه شکن: با نزدیک شدن به غروب آفتاب، حضور خودروها در خیابان، با نور بارانی از رنگ‌ها و طرح‌ها همراه می‌شود، از لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن گرفته تا زنون و LED های رنگارنگ که شکل قرارگیری آن‌ها، به نوعی القا کننده حس و حال هر ماشین است.

در زمان طراحی چراغ اتومبیل‌ها، دو نکته اهمیت دارد: «خوب دیدن» راننده و «خوب دیده شدن» توسط دیگران، اما گاهی بدون اینکه متوجه باشیم با ایجاد تغییراتی در این سیستم و برای اینکه خودمان خوب ببینیم، با اضافه کردن وسایلی، دید رانندگان دیگر را با نورهای شدید و نامتقارن مخدوش می‌کنیم، در حالی که طراحی نورپردازی هر خودرو، تابع قوانین خاص خود است.

احتمالاً تا به حال حروف و اعدادی مانند E1 روی چراغ خودروها و یا شیشه‌های آن‌ها، نظر شما را به خود جلب کرده است. به طور کلی 2 استاندارد بین‌المللی برای کلیه قطعات ایمنی و امنیتی خودروها از جمله شیشه‌ها، چراغ‌ها، ترمزها، تایرها، کمربندهای ایمنی و ایربگ‌ها وجود دارد: یکی DOT آمریکا و دیگری ECE کمیسیون اقتصادی اروپا که به  (E1)موسوم است. در این استاندارد E، مربوط به استاندارد اروپا و عدد 1 مربوط به کشور آلمان بوده که اعطا کننده آن است. در ادامه، به بررسی استانداردهای اروپایی دیگری که به شکل قرارگیری، فاصله‌ها و رنگ چراغ‌ها مربوط می‌شود، می‌پردازیم.

 

نورهای پایین

ECE R112 : مطابق این استاندارد، ارتفاع این چراغ‌ها از سطح زمین می‌بایست 500 میلی متر و فاصله آن‌ها از یکدیگر 600 میلی‌متر باشد. هیچ پوشش و یا توری کدری که روی روشنایی تأثیر منفی می‌گذارد، نباید جلوی نور قرار بگیرد. برای خودروهایی که قدرت نور آن‌ها بیش از 2 هزار لومن است (مانند انواع مجهز به چراغ‌های زنون که ممکن است منبع نور بالا و نورپایین‌شان باشد)، باید واحد کنترلی در نظر گرفته شود.

 

چراغ‌های کوچک

ECE R7: به کارگیری این چراغ‌ها کمک می‌کند تا طرفین خودرو بهتر دیده شود. ماشین‌هایی که عرض آن‌ها از 2100 میلی‌متر بیشتر باشد، می‌بایست به دو چراغ سفید در جلو و دو چراغ قرمز در عقب مجهز شوند.

همچنین، قرارگیری آن‌ها باید طوری باشد که حتی‌الامکان، در انتهایی‌ترین نقاط و در بالاترین مکان‌های عقب قرار بگیرند تا خودرو بهتر دیده شود.

چراغ های ترمز عقب

ECE R7: تمام خودروها باید به دو نوع چراغ ترمز به رنگ قرمز مجهز باشند. نوع اول، دو چراغی است که در طرفین قرار داشته و باید از زمین 350 میلی‌متر فاصله داشته باشند و نوع دوم، چراغ خطر سومی که باید از دیگر چراغ‌ها، به طور جداگانه نصب گردد. همچنین، شدت نور چراغ ترمزها در زمان ترمزگیری، می‌بایست 5 برابر دیگر چراغ‌های کوچک عقب جلوه کند.

چراغ‌های دنده عقب

ECE R23 : وجود یک یا دو چراغ دنده عقب سفید رنگ در عقب خودرو الزامی است، روشنایی این چراغ باید در زمان باز کردن سوئیچ و قراردادن گیربکس در وضعیت R ( در گبربگس‌های اتومات) فراهم آید.

چراغ‌های روشنایی در روز

DRL (Daytime running lamps)

ECE R87: این سیستم که به تازگی در بیشتر خودروهای وارداتی به کشورمان به چشم می‌خورد، با هدف افزایش دید رانندگان در روز و کاهش تصادفات طراحی شده، اما مجوز نصب آن در اروپا، ابتدا در سال 2009 و جهت نصب در کشورهای دانمارک، نروژ، فنلاند، سوئد، اتریش، مجارستان و بعضی از مناطق ایتالیا به صورت قانون درآمد. سیستم‌های اولیه، بیشتر در کشورهای اسکاندیناوی که در بیشتر ساعات روز هوای تاریکی داشتند، با به حرکت درآوردن پیشرانه، فعال می‌شدند. سپس از فوریه 2011 نصب این سامانه، روی کلیه خودروهای سواری و ون سبک در اروپا اجباری شد.

ناگفته نماند که این سامانه مخالفانی هم داشته که معتقدند انرژی الکتریکی دریافتی از پیشرانه، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده شود، البته این مسئله تا زمانی مطرح بود که این سیستم با استفاده از چراغ‌های نورپایین، به عنوان چراغ روشنایی در روز به کار گرفته می‌شدند. با ورود لامپ‌های LED کم مصرف، این مشکل تا حد زیادی برطرف شد.

چراغ‌های مه‌شکن عقب

ECER38 : برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وجود یک یا دو مه‌شکن عقب لازم است. در این استاندارد، چراغ‌ها می‌بایست حداقل 100 میلی متر از چراغ‌های ترمز عقب فاصله داشته و توانایی عرضه 140 سانتی‌متر مربع روشنایی در محور خود را داشته باشند. عملکرد آن‌ها باید با روشن کردن چراغ‌های جلو هماهنگ باشد و بتوان آن را به طور جداگانه خاموش و روشن کرد. همچنین، شدت نور آن باید به قدری باشد که از فاصله حداقل 50 متری، راننده عقب را آگاه سازد. دلیل اینکه بعضی از خودروها فقط دارای یک چراغ دنده عقب هستند نیز این است که ملزم به داشتن مه‌شکن عقب بوده و به دلیل محدودیت در طراحی، سازندگان مجبور می‌شوند جای چراغ‌های دیگر را به مه‌شکن اجباری بدهند!

چراغ‌های راهنما

ECE R6 : چراغ‌های فلاشر و راهنما، برای وسایل نقلیه‌ای که دارای 3 چرخ یا بیشتر هستند، به 3 گروه جلو، جانبی و عقب تقسیم می‌شوند و خودروسازان، می‌بایست برای هشدار به راننده، علائمی را پشت داشبورد در نظر بگیرند. عملکرد تمام راهنماها باید همزمان صورت بپذیرد، فرکانس چشمک زدن آن‌ها می‌بایست از حدود 60 تا 120 بار در دقیقه طراحی شود و زمان روشن ماندن آن در هر لحظه، به طور میانگین 5/1 ثانیه باشد.

لامپ‌های راهنما، باید طوری طراحی شوند که اگر یکی از آن‌ها سوخت، بقیه بتوانند همچنان کار کنند (به صورت سری نباشند) و علاوه بر این، در زمان خاموش بودن پیشرانه هم به درستی به چشمک زدن خود ادامه دهند. تمامی نورها، می‌بایست در محدوده رنگ‌های زرد تا نارنجی باشند، اما در استاندارد آمریکا، استفاده از رنگ قرمز هم مجاز است.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند