امروز: چهارشنبه 2 آبان ماه 1397 مصادف با 24 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

کار از محکم کاری عیب نمی کند

 

 

مجله مه شکن - کیفیت یکی از بحث‌های جدی در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ می‌رسد؛ اما مفهوم نوین کیفیت محصول مربوط به قرن ۲۰ است.  طبق یکی از نگرش‌ها مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری است. امروزه مدیریت کیفیت نه تنها شامل تولید، بلکه شامل خدمات و حتی خدمات دولتی نیز می‌شود و مدیریت کیفیت دولت‌ها و آموزش و پرورش (Graduation) یکی از مباحث نوین در کیفیت است. مدیریت کیفیت عموما شامل برقراری خط مشی کیفیت و اهداف، طرح‌ریزی کیفیت، کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و بهبود کیفیت است.

مسابقه کیفیت، نخست در آمریکا شکل گرفت و به سرعت به ژاپن منتقل شد. این دو کشور که از پیشگامان استقرار نظام های کیفیتی برای دستیابی به بالاترین سطح از کیفیت  هستند از روش های حمایتی و تشویقی زیادی استفاده کردند، که نتایج آن ایجاد جايزه كيفيت «دمينگ ژاپن» و جايزه ملي«كيفيت مالكوم بالدريج آمريكا» بود. جايــزه دمينـگ در سـال1951 بـه  پيشنهـاد  آقـاي  كنچـي  كويـاناگـي (Kenchi Koyanagi)، تـــوسـط اتحاديه مهندسان و دانشمندان ژاپني (JUSE) به يادبـود خدمات بـرجسته دكتر دمينگ ايجاد شد، و جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج آمريكا به عنـوان موتـور محركـه شركت هاي آمريكايي بـا بـررسي نقاط قوت و ضعف جايـزه كيفيت در ژاپـن توسط گروهـي از كارشناسـان آمريكايي شكل گرفت.

شکل گیری و تدوین استانداردهای مدیریت کیفیت به صورت امروزی ابتدا در آمریکا پایه گذاری شد و اولین استاندارد مکتوب مدیریت کیفیت بوسیله ارتش ایالات متحده آمریکا  برای اطمینان از کیفیت کالاها و تجهیزات مورد نیاز ارتش در سال 1959 تدوین شد. این استاندارد الزامات یک سیستم تضمین کیفیت را  ارائه می کرد. مسیر حرکت و تکامل کیفیت، نخست از کیفیت محصول شروع شد و با رشد سریع صنعت و رقابت فزاینده شرکت ها، وجود ساز و کار کیفیت در تمامی ارکان سازمان ها مورد اتنظار بودکه در کیفیت خدمات و مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت گسترده شد.

 برای دستیابی به بالاترین سطح کیفیت و حرکت سازمان ها از خوب به عالی و از عالی به سمت متعالی شدن ساختارهای سازمانی تغییر پیدا کرد و نظام های کیفیتی شکل گرفت و  مراتب کیفیت به ترتیب از QUALITY CONTROL و QUALITY ASSURANCE به QUALITY   MANAGEMENT تبدیل شد.

از جمله فعالیت های مربوط به مدیریت کیفیت یکی «تضمین کیفیت» و یکی«کنترل کیفیت» است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی است که عبارتند از: برنامه‌ریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و تداوم و بهبود کیفیت.

در آينده دو نوع شركت وجود خواهد داشت، آنهائي كه كيفيت فراگير را اجرا كرده‌اند و آنهایي كه از دور خارج شده‌اند. شما مجبور به اجرای مديريت كيفيت فراگير نيستيد؛ زيرا بقاء اجباري نيست.

آرش نصیری

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند