امروز: پنجشنبه 31 خرداد ماه 1397 مصادف با 21 / 6/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

فرار مغزها به مکانیک ها رسید!

 

مجله مه شکن - فرار مغزها مختص نخبگان و تحصیل کرده ها نیست و در بعضی مشاغل شرایط نامطلوب کاری به ویژه پایین بودن دستمزدها در ایران باعث شده تا عده قابل توجهی از صاحبان مشاغل فرار را بر قرار ترجیح دهند که تعمیرکاران خودرو از این دسته هستند.  عدم تناسب دستمزد با نوع کاری که مکانیک ها انجام می دهند باعث شده بعضاً عده ای از انها جذب شرکت‌ها و موسسات خارجی در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه شوند. در امارت متحده عربی به تعمیرکاران ایرانی پول خوبی می‌دهند و شرایط کاری برای آنها از کشور خودمان مناسب تر است.  این را «علیرضا نیک آیین» رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو می گوید. او که دفتر کارش در خیابان هدایت غالباً مملو از مکانیک ها و بعضاً صاحبان خودروهای معترض به نحوه تعمیرات است، در گفت و گو با خبرنگار ما تاکید می کند که هدف اصلی وی و اعضای اصلی هیئت مدیره اتحادیه، فرهنگ سازی در مورد تعامل صحیح تعمیرکاران و متقاضیان تعمیر خودرو در سطح مکانیکی ها ست. مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانید.

علیرضا نیک آیین - رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو

بی‌کیفیت بودن قطعات خودرو از یک طرف و نابلدی برخی از مکانیک‌ها از طرف دیگر مشکلات زیادی را برای دارندگان خودرو ایجاد کرده است. تشکل صنفی که شما مسئول آن هستید چه ساز و کاری را برای نظارت بر فعالیت مکانیک ها و آموزش آنها اندیشیده است؟

در رابطه با این سوال دو نکته مهم وجود دارد. اول این که مالکان خودرو بدون تحقیق اتومبیل خود را برای تعمیر به هر جایی و نزد هر تعمیرکاری نبرند و سعی کنند همیشه به تعمیرگاه هایی مراجعه کنند که حداقل جواز فعالیت دارند. البته این بدان معنا نیست که جوازدارها کارشان حرف ندارد، نخیر، بلکه اینجا مسئله تعهد، وظیفه پاسخگویی و قابلیت پیگیری مطرح است؛ و اما نکته دوم بر می گردد به قطعات و لوازم بی کیفیت که امروز واقعاً به اصلی ترین مشکل و معضل صنف و جامعه ما تبدیل شده است. عمده قطعاتی که وارد کشور می‌شود گارانتی ندارد، در کشور ما عمر قطعه تعریف نشده و کیفی بودن موضوع را به مکانیک می‌سپاریم، اما چرا؟ صاحب خودرو یک دستمزد برای تعویض می‌دهد و در مدت زمان کوتاه از مکانیک می‌خواهد قطعه مناسب را برایش پیدا و آن را روی ماشین نصب کند. پس از اینکه مشخص شد قطعه بی‌کیفیت بوده و اتومبیل دچار نقص فنی شده، همه مکانیک را مقصر می‌دانند؛ چون قطعه را تهیه و نصب کرده است. به سخن دیگر، بسیاری فکر می‌کنند وقتی مکانیک قطعه را تهیه و نصب می‌کند، یعنی کیفیت قطعه نصب شده را تایید کرده است؛ در نتیجه مکانیک در دادگاه مقصر شناخته می شود و به او می گویند باید به مالک اطلاع می دادی که قطعه مناسب نیست و از او امضا می گرفتی!

یعنی شما می گویید مقصر اصلی مشتری و مالک خودروها هستند؟

خیر. منظور من این نبود.

پس تکلیف چیست؟

ما در سال گذشته دستورالعملی را در مورد نحوه پذیرش و دستمزد تدوین و به همه تعمیرکاران ارسال کردیم که ضمیمه این دستورالعمل یک فرم متحدالشکل پذیرش خودرو با نام اتحادیه است و در آن مشخص شده ماشینی که برای تعمیر آورده شده چه وسایلی دارد؛ مثلاً جک دارد، در باک چقدر بنزین دارد، نوع سفارش مشتری چیست و... موارد را به تایید مشتری می‌رسانند و امضا می‌گیرند.  پس از مکتوب شدن تعمیراتی که باید انجام شود، مکانیک به صاحب خودرو می‌گوید چه کارهایی لازم است انجام شود و آن را به تایید مشتری می رساند. سپس فاکتور متحدالشکل ارائه می دهد که در آن هزینه، ارزش افزوده، زمان بررسی و کنترل مجدد و از این قبیل موارد در آن لحاظ شده است. در چنین شرایطی مالک خودرو زمان کافی برای تصمیم گیری دارد تا خودش قطعه مورد نظر را تهیه کند و یا اگر قرار است مکانیک این کار را انجام دهد جای گله گذاری و نارضایتی های بعدی نباشد.

مکانیزم و مبنای تعیین دستمزد مکانیک‌ها چیست؟ به نظر می رسد برخی از مکانیک‌ها دستمزدی فراتر از حد متعارف دریافت می‌کنند؟

در بخش دوم این دستورالعمل که ناظر بر دستمزد است قبل از تعیین اجرت، به رویه و روش خودروسازهای همه دنیا مراجعه کردیم. آن ها جدول نرخ ساعت کار دارند و بر اساس آن جدول نرخ تعمیر مشخص می‌شود. البته ما نرخ ها را بومی‌سازی کردیم و گفتیم نرخ ها کمتر از آن باشد.

با  این حال آیا اجرت کار در بخش تعمیرکاری و مکانیک‌ها عادلانه است؟

اجرت کار در این بخش در ایران نسبت به کشورهای اطراف ما پایین است. مثلاً مرسدس بنز ساعتی 5/19 یورو دستمزد تعمیر می‌دهد، ولی ما در ایران ساعت دستمزد را با نرخ 5 هزار تومان بسته‌ایم.  این که خیلی از تعمیرکاران ما تمایل دارند در خارج از کشور فعالیت کنند به این دلیل است که نرخ دستمزد در کشور پایین است. تعداد زیادی از تعمیرکارهای ایرانی الان در اربیل عراق یا امارات فعالیت می‌کنند چون دستمزد مناسبی می‌دهند. بنابراین این موضوع ممکن است در کیفیت کار‌ها اثر بگذارد.

این کارها در تمام نمایندگی های مجاز و مکانیکی‌ها انجام می‌شود؟

ما با نمایندگی های مجاز کاری نداریم. طرف ما مکانیکی‌های سطح شهر هستند. از یک سال پیش تاکنون از فرم‌های متحدالشکل استفاده می‌شود و عمده مکانیکی‌ها آن را پذیرفته و انجام می‌دهند. ما در حال فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم تا رویه واحدی حاکم شود.

بیش از 90 درصد خودروها برای تعویض قطعه و تعمیر به مکانیکی‌ها مراجعه و به توصیه مکانیک عمل می‌کنند. گاهی مردم از وجود رابطه‌ای پنهان میان مکانیک و فروشنده قطعه گله می‌کنند، آیا اساساً اینگونه روابط وجود دارد؟

در همه دنیا خودرو را به تعمیرکار می‌سپارند و رویه ها مشابه ایران است؛ اما من وجود رابطه پنهان را تایید نمی‌کنم. در اروپا به صورت سیستمی جستجو و قطعه را خرید می‌کنند، ولی در ایران این کار تلفنی یا حضوری انجام می شود.

به طور میانگین میزان شکایتی که از تعمیرکاران به شما می رسد چقدر است و چگونه به آن‌ها رسیدگی می‌کنید؟

به طور میانگین ماهانه 120 تا 150 مورد شکایت داریم و این تعداد را هر هفته با تشکیل یک جلسه و یک روز کامل رسیدگی می‌کنیم. روش کار هم به این شکل است که موضوع شکایت را پلمپ شده به گروه‌های کارشناسی در نزدیکی محل مالک خودرو ارجاع می‌دهیم. در حال حاضر 40 مرکز رسیدگی به شکایات مکانیک‌ها وجود دارد. آن‌ها پرونده را بازبینی و پس از بررسی، اظهارنظر خود را مرقوم کرده و به صورت پلمپ شده برای ما می‌فرستند. در این گزارش مقصر و اشکالات به طور کامل مشخص و درج می‌شود. البته همکاران ما از این شیوه کمی گله‌مندند؛ ولی وقتی با استدلال موضوع را برایشان مطرح می‌کنیم، می‌پذیرند. در برخی پرونده‌‌ها هم مالک مقصر است. چون به خودرو آسیب رسانده و یا تاریخ تعمیر مربوط به مدت‌ها قبل است.

شغل مکانیکی در کشور ما غالباً شکل سنتی دارد و کمتر دیده می شود که شخصی در این زمینه تحصیلات و آموزش های علمی و تخصصی آکادمیک داشته باشند و دانش خود را در این حرفه عملیاتی کند. در صورت امکان بفرمایید ترکیب فنی و تجربی اعضای صنف شما چگونه است؟

اتحادیه در مقطعی به این نتیجه رسید که صنف در حال از دست رفتن است. بررسی کردیم و متوجه شدیم که یک هزار و 680 عضو داریم، ولی اکثر افراد شاغل در آن بالای پنجاه سال سن هستند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها اشتباه است. برای تغییر شرایط با اداره اماکن هماهنگی و از داخل صنف در نهایت 45 نفر بازرس مشخص کردیم و اکنون با گذشت 3 سال تعداد اعضای ما به 4800 عضو رسیده که اعضای قدیمی رفتند و اعضای جدید داخل صنف شدند و تضامین مختلف هم از تازه‌واردها گرفته شده است.

این گفته را تا چه حد قبول دارید که خیلی از افراد شاغل در صنف شما در واقع تعمیرکار نیستند، بلکه تعویض کارند؟

 من این حرف را به طور مطلق قبول ندارم، چرا که قطعات خودرو امروز مانند قدیم نیست که دارای کیفیت بالا و استحکام لازم باشد و پس از خرابی بتوان آنها را تعمیر کرد، ضمن آنکه در بسیاری از مواقع هزینه تعمیر از هزینه خرید و تعویض قطعه نو بیشتر است و مالکان ترجیح می دهند به جای معطلی و پرداخت هزینه زیاد از قطعه نو استفاده کنند. بنابراین تعویض قطعه مقرون به صرفه تر است و تقریباً در همه جای دنیا هم همین کار را می کنند. ثانیاً خود تعویض قطعه در بساری از مواقع چندان هم آسان نیست. به عنوان مثال تعویض واترپمپ خودرو را مالک یا راننده نمی تواند انجام دهد و باید حتماً پیش تعمیرکار ببرد.

با معظل « تداخل صنفی» چگونه کنار می آیید؟

این موضوع یکی از مشکلات جدی ما است. به عنوان مثال یدکی فروش، چرخ تعمیر می کند که مورد تأیید نیست یا تعویض روغنی کار مکانیکی انجام می دهد. البته دادن مشاوره فنی و مکانیکی به خریداران قطعه از سوی قطعه فروش بد نیست، ولی تعمیر کاری توسط آنها خلاف مقررات است.در واقع باید هرکس کار خودش را انجام دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به خسارت‌هایی که مردم و جامعه از قطعات بی کیفیت و بعضاً تعمیرکاران بی تعهد می بینند، تعامل و چاره اندیشی مسئولان(قطعه فروش ها و تعمیرگاه ها) بیش از پیش ضروری است، فکر نمی کنید وقت عمل رسیده است؟

ما لازم و ملزوم همدیگر هستیم. از آنجا که نوع شغل ما در ارتباط مستقیم با جان و مال مردم است باید هر دو با احساس مسئولیت بیشتری عمل کنیم. ما در اتحادیه جلسات زیادی با روسا و مسئولان صنف های مرتبط داشته ایم و خواهیم داشت تا ضمن حل مشکلات موجود، شرایطی را برای اطمینان خاطر مشتریان از خرید قطعه و نصب آن بر روی خودرو و کارکرد مطلوب آن پس از تعمیر فراهم کنیم. البته همانطور که اشاره کردم تنش زیادی هم داریم، اما در عین حال قصدمان حل مشکلات و همکاری و فعالیت هر کسی در حوزه خودش است.

گفته می‌شود مکانیک‌هایی هستند که جنس درجه دوم را با فاکتور درجه اول به مشتری ارائه می‌کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟

نمی‌توانم بگویم اصلاً چنین چیزی نیست، ولی عمومیت ندارد. متاسفانه این حرکت از سمت قطعه فروش آغاز می‌شود. لوازم فروش‌ها به خاطر این که مشتری مکانیک بیشتری داشته باشند بعضاً تخلفاتی انجام می‌دهند که مورد تایید ما نیست.

برای جنابعالی و همکاران‌تان در اتحادیه صنف تعمیرکاران آرزوی موفقیت می‌کنیم.

من هم از کارکنان خوب مجله وزین مه شکن  قدردانی می کنم. به نظر می رسد بعد از سال ها «مه شکن» جای خالی یک رسانه حرفه ای در صنف قطعات و دانش فنی خودرو را پر کرده است.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند