امروز: شنبه 28 مهر ماه 1397 مصادف با 20 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

سوگلی ها ما را دور زدند

مجله مه شکن- بیشتر مردم برند هیوندایی را در ایران با مدل‌های مختلف سواری می‌شناسند و سایر تولیدات این شرکت کمتر توانسته است در بازار ایران راه پیدا کند. با این حال از حدود دو سال پیش شرکتی با نام« سروش دیزل مبنا» ضمن عقد قرارداد با کمپانی هیوندایی اقدام به مونتاژ چند مدل کامیونت و مینی بوس در ایران کرده است که به گفته مدیرعامل شرکت، فروش محصولات با توجه به کیفیت بالا و قیمت مناسب آن موفق بوده است. تولیدات شرکت سروش دیزل که بر خلاف برخی از محصولات خودرویی در ایران دارای تکنولوژی روز دنیا است و از قطعات اصلی در آن‌ها استفاده می‌شود، جایگزین کامیونت‌ها و مینی‌بوس‌های قدیمی مثل خاور و بنز شده که دیگر در ایران تولید نمی‌شوند.  سید مصطفی طاهری می‌گوید، علت موفقیت نسبی شرکت سروش دیزل، بازاریابی هوشمند، تعیین قیمت مناسب، تحویل به موقع تولیدات و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش بوده است. وی در عین حال از اقدام اخیر شرکت ایران خودرو دیزل در وارد کردن فشار به کمپانی هیوندایی برای کاهش ارتباط کاری با سروش دیزل به شدت انتقاد می کند و معتقد است که این کار با قواعد و اصول کار حرفه ای کاملاً در تضاد است. گفت و گو با این مدیر صنعتی که تجربه زیادی نیز در تولید، توسعه و تجهیز خودروهای جمعی و تجاری در  سال‌های گذشته داشته است را می‌خوانید.

سیدمصطفی طاهری - مدیرعامل شرکت یروش دیزل مبنا

فلسفه شکل‌گیری سروش دیزل چه بود؟ آیا از وضعیت راضی هستید؟

با توجه به برنامه کسب و کار (Business Plan) برای تولید انواع خودروی تجاری (ون، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون) و در راستای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کل کشور و با توجه به شناخت کاملی که از حوزه بازار و مشتری در کشور (شهری و غیرشهری) داشتیم؛ براساس قوانین ایران با شرکت هیوندایی قراردادی را برای تولید خودروهای تجاری در کشور منعقد کردیم. طبق توافق انجام شده، طرف قرارداد متعهد است میزان ساخت داخل را طی 4 سال به 40 درصد افزایش دهد و 30 درصد از محصول تولید شده صادر شود. غیر از هیوندایی که توانمندی بالایی در ساخت انواع خودروهای تجاری شهری (on road) و جاده‌ای (off road) دارد،  با توجه به شرایط بازار، حرکت هوشمندانه‌ای انجام دادیم‌ و برای اطمینان از موفقیت و رسیدن به اهداف، افزایش کیفیت و مناسب بودن قیمت خودروی ساخته شده را مدنظر قرار دادیم. چون عملکرد نمایندگی‌های قبلی هیوندایی در خصوص خدمات و تحویل به موقع تصویر نامناسبی در ذهن مشتریان ایجاد کرده بود، برای اعتمادسازی بیشتر، سیستم خدمات پس از فروش حرفه‌ای و سازمان یافته‌ای را طراحی و در رابطه با تحویل به موقع اقدام کردیم.

اساسا به « کیفیت» چطور نگاه می کنید؟

ما کیفیت محصول را به عنوان هدف اصلی در نظر گرفتیم و از هیوندایی خواستیم تکنولوژی تولید خودروهای روز را وارد ایران کند.  با توجه به این که رقبایی مانند ایسوزو در ایران وجود دارند و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ ما ابتدا با چند محصول هیوندایی شروع کردیم تا بتوانیم بر اساس نیاز واقعی در بازار حرکت کنیم. به همین دلیل با فروش 1670 دستگاه خودرو در سال 1395 سهم خوبی از بازار (حدود 13 درصد) را به دست آوردیم  که برای سال اول خیلی خوب بود و اگر به هدف‌گذاری 2 هزار دستگاه نرسیدیم به این علت بود که بازار کشش بیشتری نداشت.

آیا شما محصول ساخته ‌شده‌  ( CBU) هم از هیوندایی وارد می‌کنید؟

خیر، تمام واردات ما از این شرکت به صورت قطعات منفصله (C.K.D) است که در ایران مونتاژ می‌شود.

 قطعه سازان داخلی چه سهمی در تولیدات شما دارند؟

در حال حاضر 25 درصد از قطعات تولیدات ما ساخت داخل بوده و هدف ما افزایش این میزان تا  40 درصد است که البته به تعداد تولید شرکت در آینده بستگی دارد. افزایش عمق ساخت داخل با حفظ کیفیت مستلزم داشتن ماشین‌آلات جدید و به روز است و برای استمرار فعالیت در بازار باید از همه جهات، هوشمندانه حرکت و مدیریت کرد تا موفق شد.

  نحوه نظارت هیوندایی بر تولیدات شما با توجه به تفاوتی که بین استانداردهای ایران و شرکت هیوندایی وجود دارد چگونه است؟

هر شرکت ایرانی که بخواهد با شرکت‌های خارجی برای تولید محصول در ایران همکاری کند باید استانداردهای مورد تایید آن‌ها را داشته و تاییدیه‌های لازم را گرفته باشد و پس از تایید سازمان استاندارد می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

 اشاره کردید که در تولید خودرو از فناوری‌ و استانداردهای روز استفاده می‌کنید، در تعیین قیمت خودرو از چه ضوابطی پیروی می‌کنید؟

در بخش خصوصی، قیمت کالا را بازار تعیین می‌کند. ما با توجه به هزینه‌های تولید و عوارض گمرکی تمام فروش‌هایمان نقدی و تحویل‌مان فوری است. قیمت‌ها به روز و با حداقل سود تعیین می‌شود؛ ولی اگر در آینده به صورت پیش پرداختی و اقساطی فروش داشته باشیم، قیمت نیز بر آن اساس و شرایط روز تعیین می‌شود.  البته باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت و سایر سازمان‌ها اخذ کنیم. الان هزینه‌هایی که برای تولید خودرو انجام می‌شود کاملاً مشخص و شفاف است، ما نمی‌توانیم قیمت خودروی تولید شده را با شکاف قیمت بالایی نسبت به هزینه‌ها تعیین کنیم؛ به همین خاطر میزان سود معقولی را در نظر می‌گیریم.

نحوه پراکندگی نمایندگی ها و دسترسی مشتریان به محصولات شما چگونه است؟

در حال حاضر سروش دیزل 30 نمایندگی در سراسر کشور دارد که عمدتاً در مراکز استان ها مستقر هستند.

 از چه موقعی صادرات محصول را آغاز می‌کنید؟

امیدواریم تا پایان سال صادرات کلید بخورد و با توجه به توافقات به عمل آمده با مشتری‌ها برای شروع بتوانیم 500 دستگاه خودرو به عراق و افغانستان صادر نمائیم.

 در بحث نوسازی ناوگاون که در ابتدای مصاحبه به آن اشاره کردید، چگونه می‌توان بهترین عملکرد را داشت؟

برای نوسازی ناوگان کشور در درجه اول باید در خریدار ایجاد انگیزه کرد نه تولید کننده! باید اشتغال مولد ایجاد و واقعاً به بخش خصوصی توجه شود. بخش خصوصی با اعداد و ارقام سر و کار دارد و دقیقاً می‌داند که چگونه باید در بازار فعالیت داشته باشد تا بتواند بقای خود را تثبیت کند. در چند سال گذشته تمام زیر ساخت‌های تولیدی خودرو در شرکت‌های دولتی مستقر بوده؛ ولی بهره‌وری کامل از آن انجام نشده است. همین الان هم اگر دولت بدهی‌های شرکت‌های خودروسازی دولتی را تقبل و آن را به بخش خصوصی واگذار کند، صنعت خودرو به مسیر شکوفایی قدم خواهد گذاشت و این کار به نفع همه خواهد بود.

آن وقت بحث اشتغال و کارکنان موجود شرکت‌ها چه می‌شود؟

 بحث اشتور صحیح مدیریت نمی‌شود. باید کوچک‌سازی انجام شود تا به نتیجه برسیم. باید دیدگاه و چارچوب اقتصادی مشخصی داشته باشیم و صرفاً برای حفظ اشتغال منافع و مصلحت به کشور ضرر نزنیم. امر اشتغال به مدیریت صحیح نیاز دارد.

مطلع شدیم که شرکت ایران خودرو  دیزل با هیوندایی کره برای کلیه خودروهای تجاری این شرکت قراردادی منعقد کرده است  با توجه به این موضوع که  کامیونت 6 و 8 تن و خودروهای ون و مینی بوس هیوندای جزو محصولات تولیدی و صادراتی  شما هستند  و شرکت شما سرمایه گذاری سنگینی در این خصوص انجام داده است ،لطفا توضیح دهید این امر چگونه اتفاق افتاده است ؟

شرکت ایران خودرو دیزل سال ها قبل برای تولید برخی از مدل های قدیمی کامیونت هیوندایی با این شرکت همکاری می کرد و ادعا دارند که با توجه به شرایط تحریم این ارتباط قطع شده است و این ادعا زمانی مطرح می گردد که نزدیک دو سال است که از انجام فعالیت ما می گذرد و ما با انجام سرمایه گذاری و هزینه های سنگین در بخش های تولید،خدمات بعد از فروش  و بازاریابی داخلی و صادراتی توانسته ایم  شرایط را برای نفوذ در بازار و توسعه تولید و اشتغال فراهم کنیم. ما به عنوان یک بخش خصوصی  با ارایه محصول با کیفیت ،خدمات بعد از فروش گسترده و تحویل به موقع  به کلیه تعهدات خودمان به مشتریان اقدام کرده ایم  و این امر باعث گردیده تصویر ذهنی مردم نسبت به این برند (ماشین های نیمه سنگین و سنگین) اصلاح و مثبت شود. این درحالی است که با توجه به فشارهای ایران خودرو به  مدیران وزارت صنعت و با انجام و ایجاد یک شرایط مدیریت شده و اعلام سفارشهای سنگین(کاذب) به شرکت هیوندایی وضعیت را  به شکلی بوجود آوردند که کامیونت 6 و 8 تن هیوندایی به آن شرکت واگذار شود.  از طرفی، با توجه به پتانسیل های ایجاد شده در استان قم برای تبدیل کردن به یک قطب قوی در صنعت خودرو سازی و فعالیت های چشمگیری که سروش دیزل در این مسیر انجام داده است، مقامات و نمایندگان محترم قم در مجلس شورای اسلامی در حال  مذاکره با  آقای شریعتمداری هستند که مشکل بوجود آمده حل شود. در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری جهت اجرای کامل اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های دولت محترم در جهت  حمایت از بخش خصوصی،همانگونه که برای  همه دست اندرکاران امور اقتصادی و تجاری  واضح ، مبرهن و اثبات شده است، یکی از رویکرد‌های اصلی اقتصاد مقاومتی جهت تحقق اقتصاد پایدار، پویا و بهره ور، مردمی کردن  اقتصاد می باشد. بخش خصوصی با توجه به برنامه ریزی های بلند مدت ،پایدار و هدفمند میدان دار اصلی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی خواهد بود که در این خصوص باید انگیزه سرمایه گذاری و کار در این بخش خصوصی ایجاد و توسط دولت حمایت شود بدیهی است حمایت از بنگاهای اقتصادی ناکارآمد دولتی و خصولتی که عملکردشان طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده زیان آور می باشد مسیر توسعه تولید و اشتغال را دچار مشکل می‌سازد و انگیزه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی رادچار خدشه‌های  وجبران ناپذیری خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند