امروز: چهارشنبه 2 آبان ماه 1397 مصادف با 24 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

اعداد روی روغن چه می گویند؟

 

مجله مه شکن- روغن موتور مثل هر سیال دیگری، دارای خواص و تعاریف ثابت است و برای سهولت در شناسایی آن با اعدادی بین‌المللی، عدد‌گذاری و شناخته می‌شود. این اعداد بیانگر خواص روغن از نقطه نظر علم سیالات هستند و شرایط فیزیکی و تا حدودی شیمیایی آن را توضیح می‌دهند.

روغن علاوه بر افزودنی‌هایی که دارد تا خواص مکانیکی بهتری داشته باشد و در موتور و دیگر قسمت‌های خودرو از کارایی بالاتری برخوردار شود، مقداری مواد دیگر نیز به همراه دارد تا در انجام عمل روانکاری از قابلیت بیشتری برخوردار شود. یکی از این مواد، فلز روی (‌ZINC‌) است. اضافه شدن این فلز به روغن موتور باعث می شود هنگامی که در جریان کارکرد موتور فلز با فلز برخورد می کند (‌مثل برخورد رینگ با دیواره سیلندر، یا برخورد میل لنگ با یاتاقان‌ها و ...‌) به جای ساییده شدن یکی از آنها روی موجود در روغن که در جریان روانکاری بین این قطعات می‌نشیند، خورده شود. حدود 11 درصد از حجم موادی که به روغن اضافه می‌شود، فلز روی است که این میزان با نوع موتور رابطه مستقیم دارد. به این معنی که هر چه موتور در دور بالاتری کار کند و یا فشار بیشتری روی آن باشد (‌مثل موتور‌های پرخوران دارای توربو شارژر یا سوپر شارژر‌)، این میزان از فلز روی بیشتر خواهد بود.  از مهم‌ترین افزودنی‌های جانبی دیگر باید به شوینده‌ها یا همان Detergent‌ها اشاره کرد. این مواد از رسوب و چسبیدن محصولات حاصل از احتراق روی قطعات جلوگیری می‌کنند. شوینده‌ها در روغن‌های قدیمی به میزان کمتری وجود داشتند، اما در روغن‌های امروزی مقدار آنها افزایش یافته است.

ویسکوزیته یا گرانروی

ویسکوزیته یا گرانروی یکی از خصوصیات سیالات است و به مقاومتی که سیال در برابر جاری شدن از خود نشان می دهد، گفته می‌شود. هر چه ویسکوزیته بالاتر باشد، سیال با سختی بالاتری جاری می‌شود. برای مثال، ویسکوزیته آب پایین‌تر از روغن موتور است و به همین دلیل، آب روی یک سطح راحت‌تر از روغن جاری می‌شود. ویسکوزیته با دما رابطه معکوس دارد و معمولا با افزایش آن، کم می‌شود. روغن‌ها هنگامی که گرم می‌شوند روان‌تر ‌شده و راحت‌تر جریان پیدا می‌کنند. یکی از اعدادی که برای شناسایی روغن‌ها به کار می‌رود، عدد ویسکوزیته آنها است. هر چه این عدد بالا‌تر باشد، یعنی گرانروی روغن بالاتر است و مناسب برای دما‌های بیشتر است و هرچه این اعداد کمتر باشند به معنی این است که ویسکوزیته روغن، پایین تر و برای آب و هواهای سردتری که روغن به سختی جاری می‌شود، کارایی دارد. شاید ساده‌ترین مثال «روغن 10 و 40» باشد که در قدیم گفته می‌شد. یعنی در زمستان از روغن 10 و در تابستان از روغن 40 استفاده کنیم. اعداد استفاده شده از صفر تا 60 هستند که برای روغن‌های زمستانی بین صفر تا 25 و برای روغن‌های تابستانی از 30 تا 60 است. حروف SAE قبل از کد روغن‌ها نیز به این خاطر است که بدانیم این روغن بر اساس استانداردسازی انجمن SAE کد گذاری شده است. حرف W بین این دو عدد نیز به معنی زمستان بوده که از کلمه Winter گرفته شده است و به این معنی نیست که این روغن برای فصل سرد مناسب است و فقط میزان سنجش هوای زمستانی بوده است. با این تعاریف می‌توان به راحتی یک روغن را تشریح و شناسایی کرد. یعنی روغنی که روی قوطی و ظرف آن نوشته شده است SAE 10W50 به این معنی است که این روغن با استاندارد‌های انجمن مهندسان خودرویی طبقه‌بندی می‌شود و در گرم‌ترین دما، معیار ویسکوزیته آن از 50 بالا‌تر نمی‌رود و در سرد‌ترین شرایط نیز از 10 کمتر نمی‌شود.  این فاصله برای روغن‌های مختلف بین 25 تا 45 است؛ یعنی ممکن است یک روغن از نوع 5W30 باشد و یا 10W40، 20W50  و....

استفاده از روغن موتور مناسب برای فصل سرد

هر چند که امروزه اکثر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهارفصل استفاده می‌کنند ولی ممکن است سازنده خودرو برای هوای سرد روغن موتور خاصی را پیشنهاد کرده باشد.

در هوای سرد، غلظت روغن موتور زیاد می‌شود. سفت شدن روغن موتور می‌تواند آسیب‌هایی به قطعات متحرک موتور برساند چرا که ممکن است دیر رسیدن روغن به این قسمت‌ها، آنها را دچار فرسایش کند. پس اگر قرار است تا پیشرانه خودرو شما در هوای سرد روغن دیگری استفاده کند، سریع‌تر به فکر تعویض آن باشید.  اگر منطقه ای گرم و خشک است و در فصل گرم هستید از روغن‌های با عدد بالاتر استفاده کنید و اگر در منطقه ای سردسیری زندگی می‌کنید،

روغن‌هایی با عدد پایین‌تر را تا روانکاری خودرو به خوبی انجام شود. این اعداد هیچ ربطی به کیفیت خودرو ندارند و فقط بیانگر شرایط کاری آن هستند.

 

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند