امروز: چهارشنبه 24 مرداد ماه 1397 مصادف با 15 / 8/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

فناوری های ضد تقلب قطعات یدکی خودرو

 

 

 

مجله مه شکن-  صنعت لوازم یدکی خودرو دچار مشکلات گوناگونی است که اوّلین و مهم ترین آن را می توان کپی برداری از برندها دانست. معمولاً قطعات اصل (که توسط تولیدکننده  خودرو تولید شده) اولین قطعاتی هستند که کپی می شوند. اهداف موردنظر متقلّب ها، محصولات دارای ارزش افزوده  بالا و آسان برای کپی کردن با میزان فروش بالا است. طبق بررسی هایی که توسط انجمن تأمین کنندگان لوازم یدکی خودرو صورت گرفته، متقلّبان عمدتاً 3 مجموعه  کالایی زیر را هدف قرار می دهند:    فیلتر روغن، فیلتر هوا، ترمز، لنت ترمز، درزگیر، روتور، فلکس دیسک -  سپر، کاور، چراغ جلو، چراغ عقب، ورق فلز، پمپ روغن، پمپ آب، شیشه  جلو -  بازوی فرمان، میله  رابط فرمان و چرخ ها تشخیص یک قطعه  اصل از تقلّبی آن ممکن است دشوار باشد.

 

منابع تولید و تامین کننده قطعات تقلّبی خودرو

آسیا به عنوان اوّلین تأمین کننده  جهانی کالاهای تقلّبی شناخته شده است (بیش از دو سوّم محصولات تقلّبی در چین تولید می‌شود). در بین مهم ترین تولیدکنندگان قطعات تقلّبی خودرو روسیه، هند، پاکستان و اوروگوئه هم قرار دارند. قطعات تقلّبی ممکن است در داخل شبکه  توزیع بارها و بارها معرّفی شوند. طبق بررسی یک انجمن آلمانی بازار مستقلّ لوازم یدکی، اینترنت 12 درصد فروش قطعات خودرو در جهان را تشکیل می دهد و انتظار می رود ظرف 5 سال آینده این شبکه  توزیع با رشد سالانه 10 درصد رشد به کار خود ادامه دهد.

 قطعات اصل در بازارهای غیرمجاز

دوّمین مسئله  مهم که تأمین کنندگان بازار لوازم یدکی را تحت تأثیر قرار می دهد، بازار خاکستری یا تجارت موازی است. برخی از قطعات اصل از مسیر شبکه  توزیع معمول خارج شده و در مدارهایی که از نظر قانون محلّی مجاز نیستند و یا توسّط مالک برند کنترل نمی شوند، به فروش می رسند.

 

قطعات تقلبی؛ آفت اقتصاد

لوازم یدکی تقلّبی دارای استانداردهای ایمنی نیستند، به دلیل اینکه متقلّبان معمولاً از موادّ خطرناک یا نامرغوب برای تولید استفاده می کنند. به همین دلیل است که قطعات تقلّبی خودرو در بین 10 علّت مهمّ تصادفات در جایگاه هفتم قرار دارد. علی رغم افزایش اقدامات نظارتی، این تجارت بسیار سودآور، برای رانندگانی که قربانیان غیرعمد هستند، مرگبار است. پس از دخانیات یا کالاهای لوکس، قطعات خودرو بیشترین کالاهای هدف متقلبان است. در مناطق در حال توسعه و به عنوان مثال، در هند، میزان قطعات تقلّبی خودرو به 40 درصد می رسد. تولید قطعات تقلّبی، آفتی جدّی برای اقتصاد است و تأثیرات منفی بر روی اشتغال، اعتبار برندها، درآمد دولت ها و عمر وسایل نقلیه دارد. طبق پژوهش منتشرشده توسّط سازمان جهانی گمرک در سال 2011، تقلّب در بازار فروش لوازم یدکی در سطح جهان، برای تولیدکنندگان سالانه 45 میلیارد دلار و در ایالات متّحده 3 میلیارد دلار هزینه داشته است.

 

قطعات را اینگونه ایمن کنید

اوّلین ویژگی در مبارزه با تولید قطعات تقلّبی، مالکیّت معنوی است که با ثبت اختراعات و علائم تجاری محقّق می شود. برندها غالباً تمایل به اجرای روش های خوب زیر دارند:

  متمایزسازی و تفکیک محصولات: برندها می توانند با افزودن مشخّصه های امنیتی به محصولات و یا بسته بندی ها، تقلید یا بازتولید آنها را بسیار دشوار و بدین صورت متقلّبان را از کپی برداری منصرف کنند. این علائم چاپ شده یا برچسب های ایمن می توانند موانعی جدّی باشند و با تضمین اصالت قطعات خودرو به شبکه های توزیع اطمینان دهند.

  همکاری صاحبان سهام: قاعدتاً، تمامی بخش های شبکه  توزیع باید بدون هیچ شبهه ای قادر به تشخیص محصولات اصل باشند. به طور کلّی، این وظیفه  برندها است که روش های مختلفی را برای دادن تضمین اصالت محصولات شان به مشتریان خود (شرکت های تابعه، عمده فروشان، توزیع کنندگان) اجرا کنند. همکاری نه تنها با این بازیگران بلکه با گمرک نیز ضروری است.

  مشارکت مصرف کنندگان (مصرف کنندگان نهایی): به دلیل پیچیدگی شبکه های توزیع، ممکن است بی اعتمادی در میان برخی از صاحبان تعمیرگاهها و رانندگان خودرو که می خواهند خودشان اصالت قطعات خودرو را بررسی کنند، پدیدار شود. این افراد معمولاً نقاط فروشی را که اوّلین خریدشان را در آن انجام داده اند، مورد بررسی و بازبینی قرار می دهند؛ به همین دلیل است که برندها (تولیدکنندگان، توزیع کنندگان) باید در خصوص مشخّصات امنیتی به مصرف-کنندگان نهایی اطلاع رسانی نمایند تا آنان قادر به تشخیص کالای تقلّبی از کالای اصل باشند.

  اطّلاع رسانی در خصوص تغییرات: مشخّصات متمایزکننده ای که برندها می خواهند معرّفی کنند، باید در داخل شبکه ها اطلاع رسانی شوند. برخی از راه حل ها مانند سیستم نظارت و مانیتورینگ خودرو [Xtrack] یا هولوگرام های پیچیده،ویژگی های آشکاری هستند و با یک اطلاع رسانی وسیع جا می افتند. با این وجود، این ویژگی ها موجب آسیب-پذیرتر شدن محصول در برابر کپی برداری می شود، به خصوص اگر بررسی ها مبتنی بر تعبیر و نظردهی باشد. راه حل های حفاظتی باید ویژگی های امنیتی دشوارتری را دربرداشته باشد که مختصّ افراد خبره (فروشندگان، توزیع کنندگان قابل-اعتماد) است. برخی از متقلّبان در کپی برداری بسیار خبره شده اند، به طوری که تشخیص کالای تقلّبی از اصل برای خود تولیدکنندگان نیز بسیار دشوار یا حتّی غیرممکن است. شرکت آرجو سولوشنز Arjo Solutions به منظور کمک به مشتریان خود، مجموعه ای از راه حل های امنیتی را که مختصّ بازار فروش لوازم یدکی می باشد، انتخاب و اجرا کرده است.

 

یک برچسب تغییریاب برای اثبات صحّت و یکپارچگی محصول

بسیاری از قطعات خودرو (برای مثال، قطعات ترمز) مستلزم اثبات این موضوع هستند که هیچ گونه تغییر و یا تلاشی برای بازکردن بسته بندی آنها اعمال نشده است. برای مبارزه با این مسائل، تولیدکنندگان معمولاً از برچسب های تغییریاب استفاده می کنند. شرکت آرجو سولوشنز Arjo Solutions ارائه دهنده  برچسب های تغییریاب اختصاصی و ایمن، با سطوح امنیتی مختلف است. این برچسب ها که براساس فناوری استس (STES) ساخته شده اند، دارای مشخّصات اصالت سنجی هستند که مستقیماً در توده  زیرلایه گنجانده شده و به دلیل لایه  بسیار تخریب پذیر آن قادر به شناسایی هرگونه تغییر و دستکاری است. زیرلایه  تغییریاب با علائم اصالت سنجی قابل مشاهده زیر نور ماوراء  بنفش، ایمن و به  صورت تصادفی در توده  زیرلایه پراکنده می-شود. هر برچسب تغییریاب منحصربه فرد است، که موجب تسهیل و تسریع بررسی اصالت می گردد.

نحوه  تشخیص سریع یک قطعه  اصل

  روش اوّل: برای حفاظت از قطعات، از برچسبی امنیتی بر روی محصولات آسیب پذیر استفاده می شود. این راهکار، امکان استفاده از چند مرحله  اصالت سنجی، که همه در یک برچسب واحد گنجانده شده اند را فراهم می سازد.

  روش دوّم: به منظور تداوم استفاده از روند فعلی تولید (بدون افزایش مراحل)، طی فرایند چاپ، علامتی مخفی و ایمن و دارای ماده شیمیایی، درون بسته بندی و یا در تصاویر روی برچسب گنجانده می  شود. این فناوری که نام تجاری آن اسپات تگ (Spottag) است توسط شرکت آرجو سولوشنز (Arjo Solutions) اختراع و فراهم شده و می تواند به صورت کاملاً محرمانه در داخل تصاویر روی بسته بندی گنجانده شود. این راهکار مخفی و بسیار قابل اطمینان به دلیل دارا بودن یک خوانشگر ویژه  قابل حمل، امکان تأیید اصالت سریع کالا را فراهم می نماید.

 

سریال گذاری و امکان ردیابی شدن، 2 ابزار مبارزه با تجارت موازی

چاپ یک شناسه  منحصربه فرد طی فرایند تولید و یا بسته بندی، فواید بسیاری از جمله بهینه سازی روند تأمین کالا را به دنبال دارد. نظارت بر یک محصول و تعقیب آن در هر یک از بخش های زنجیره تأمین و دریافت به هنگام اطلاعات وضعیت از قبیل وضعیت بازار مقصد، مبتنی بر همین منحصر به فرد بودن است. اصالت سنجی از طریق گوشی هوشند و جلوگیری از انحراف. در بازار موازی، متقلّبان ممکن است شناسه های منحصر به فرد را تغییر دهند و یا حتی جابجا کنند تا مانع از ردیابی محصولات شوند و بدین طریق موجب تسهیل انحراف قطعات خودرو شوند. شرکت آرجو سولوشنز (Arjo Solutions) ارائه دهنده ی فناوری سیگنوپتیک (Signoptic) است. این شیوه  کاملاً دیجیتال و نامرئی (بدون هیچ علامت و یا کد چاپ شده) مبتنی بر اثرانگشت مادّی (اصالت سنجی از طریق بررسی مواد و ترکیبات به کاررفته در محصول) هر یک از محصولات، بسته بندی ها و یا برچسب ها است. اگر شناسه  منحصربه فرد عمداً پاک شده باشد، اثرانگشت مادّی مرتبط با محصول امکان بازیابی آن را فراهم می آورد. سیگنوپتیک ابزاری قدرتمند علیه انحراف است و نیز روشی منحصربه-فرد و ضد جعل برای اصالت سنجی به شمار می رود که از طریق اسکنر و یا گوشی هوشمند قابل بررسی است.

مشارکت مصرف کننده از طریق یک گوشی هوشمند

به منظور افزایش مبارزه علیه تقلّب، دخیل کردن مصرف کننده در اصالت سنجی، می تواند امری عاقلانه باشد. براساس طرح شرکت آرجو سولوشنز (Arjo Solutions) ارائه  دهنده  اپلیکیشن های گوشی های هوشمند که مختص مصرف کنندگان (مصرف کنندگان نهایی) است؛ مصرف کنندگان می توانند با اسکن کدهای کیو آر و یا دیتاماتریس اصالت محصول را بسنجند و نیز اطلاعاتی درباره قابلیت ردیابی، ویژگی های اصلی و یا کاربرد محصول کسب نمایند. همچنین این اپلیکیشن ها می توانند ابزاری برای بازاریابی یک به یک (جمع آوری داده های بازاریابی، برنامه وفاداری برای مشتریان، و یا تعامل در شبکه های اجتماعی) باشند.

ترجمه: سوسن قلی پور

 انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند