امروز: چهارشنبه 2 آبان ماه 1397 مصادف با 24 / 10/ 2018
من نمی خوابم که خوابش رو ببینم، من کار می کنم تا بدستش بیارم.
زمانی فرا میرسد که باور میکنی همه چیز به پایان رسیده است و این تازه آغاز است
موفقیت ساده است - کار درست را به روش درست و در زمان درست انجامش بدهید.

استفاده از قطعات داخلی در خودروهای پسابرجامی؛ شاید وقتی دیگر

مجله مه شکن: با گذشت ماه‌ها از آغاز تولید سری اول خودروهای پسابرجامی، بسیاری از قطعه‌سازان کشور معتقدند نه تنها خبری از به‌کارگیری قطعات ایرانی در این خودروها نیست، بلکه احتمالا تا چند سال آینده هم از قطعات ایرانی در این خودروها استفاده نخواهد شد.

 به گزارش خبرنگار مه شکن، علی فراهانی، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعات خودرو در این باره گفت: هنگام انعقاد قراردادهای خودرویی آن‌قدر برای استفاده از توانمندی‌های داخلی جریان‌سازی شد که مسئولان اعلام کردند قرار است این خودروها با 60 درصد قطعات تولیدی ایران روانه بازار شود اما کمتر از یک ماه بعد این حجم به 40درصد داخلی‌سازی کاهش یافت.

فراهانی افزود: این تغییر سیاستگذاری‌ها نشان‌دهنده بدون برنامه بودن امضاکنندگان قرارداد و بی‌توجهی به توانمندی داخلی بوده است چون امروز که سری اول برخی از این خودروها روانه بازار شده است می‌بینیم حتی کمتر از 20 درصد قطعات موردنیاز این خودروها از تولیدات داخلی به‌کار گرفته شده است.

وی تاکید کرد: شواهد نشان می دهد که حمایت‌های بدون چون و چرای دولتی شامل حال خودروسازان شده است چون مشکلات فعلی بازارشان را با عرضه متنوع خودروهای مونتاژ شده خارجی برطرف کرده‌اند بدون این که کمترین تحولی در آینده قطعه‌سازان ایجاد شده باشد.

این مقام صنفی اظهار داشت: اغلب سازندگان خودروهای پسابرجامی با استفاده از حمایت‌های مختلف اقدام به واردات قطعات موردنیازشان به صورت CBU یا CKD می‌کنند و در خطوط تولیدی‌شان تنها پیچ و مهره آن را وصل و محصول را به نام تولید داخلی روانه بازار می‌کنند بدون آن‌که توجهی به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت قطعه‌سازی داشته باشند.

فراهانی معتقد است، هیچ نشانه‌ای از توجه به آینده اقتصادی قطعه‌سازان داخلی و انتقال فناوری‌ های نوین به این بخش از صنعت که هنگام انعقاد قراردادهای خودرویی پسابرجامی مسئولان بارها از آن سخن گفتند، نیست و نمی‌توان امید داشت که سهم قطعه‌سازان از این خودروها دیده شده باشد در حالی که همه می‌دانیم مسیر خودروسازی از ارتقای فناوری و افزایش تولید قطعه‌سازی می‌گذرد.

انتهای پیام/

نظرات
* *
*
       

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به مجله مه شکن میباشد.

طراحی و پیاده سازی توسط برآیند